MBK en Siam square.

28 augustus 2014 - Bangkok, Thailand

Wel hebben geen benen meer over. Het gezegde shop till you drop heeft een hele nieuwe betekenis gekregen! Vanmorgen zijn wel door het pendelbusje van het hotel afgezet bij de gigantische winkelcentra van Bangkok. Een belevenis op zich. Als eerste hebben wel het MBK bezocht. Je moet je voorstellen dat je rondom winkeltjes hebt maar alle tussenliggende ruimte is helemaal propvol met opgetrokken kraampjes vol met van alles en nog wat. Zo is er een afdeling vol souvenirs, goedkope (nep) merkspullen en allerlei soorten tassen. Verder heb je een gigantische afdeling met elektronica. En dan met name telefoontjes en tablets. Maar ook lichtgevende discolampen, afgrijselijk kitscherige bewegende schilderijen en ga maar door. Ook heb je twee afdelingen met restaurantjes. Op de 5e heb je een gigantische foodcourt waar je uit alle landen wat te eten kan halen. Je gaat naar binnen en krijgt (allemaal) een kaart, alles wat je koopt wordt op je kaart gezet en die lever je uiteindelijk in en dan moet je betalen. We hebben het Ties waarschijnlijk niet helemaal goed uitgelegd want terwijl wij stonden te wachten op ons bordje had hij al een tweede taartje gehaald en zat deze heerlijk op te eten! Haha! Wat ik wel een leuke zaak vond is Tokyu. Een soort oversized V&D waar ik met name op de kantoor artikelen afdeling in een soort walhalla bleek te zijn gekomen.... Fantastisch. Allerlei schattige, aparte en bijzondere pennen, stanleymessen, papieren. Maar weet je wat nog het mooiste was? Na uuuuuren in dit geweldig grote centrum gelopen en geslenterd te hebben was de uiteindelijke score 0. Weet hebben daar helemaal niks gekocht! Dus ook geen extra koffer hoeven aan te schaffen. Onvoorstelbaar toch? Maar er was nog meer. De Siam Discovery hebben wel overgeslagen en zijn naar de Siam Paragorn gegaan. Wauw! Bizar wat een luxe allemaal daar. Totaal niet interessant voor ons want onbetaalbaar maar wat wel leuk was was dat in de kelder Bangkok sealife gevestigd zat. Daar hebben we uren doorgebracht. We hadden een familiepack genomen waarbij een achter de schermen rondleiding zat, een rondje aquarium per glasbottomboat, cola met popcorn en het bijwonen van de 5d film. Het hele pakket wat net zo duur als 4 gewone kaarten bij elkaar dus dat wat een goede deal. De vrouw van de rondleiding heeft ons nog wat leuke nieuwtjes verteld:
Wist u dat alle clownvisjes als jongetje geboren worden en uiteindelijk wordt de grootste een meisje. En als die doodgaat verandert een ander mannetje weer. Bijzonder praktisch!
Wist u dat haaien op 3 manieren jongen krijgen. Namelijk 1 uit een ei. 2 Levendbarend en 3 worden de haaitjes in de haai geboren en eten ze elkaar op net zo lang tot er maar 1 over is en die wordt dan geboren. Tja dat is best luguber.
Wist u dat oesters in het wild wel 100 jaar en 1,20m kunnen worden. Intrigerend.
Zeesterren gebruikt worden om het water te filteren en hun mond midden op hun onderkant zit en hun derrière (om het maar even netjes uit te drukken). Midden op hun bovenkant.
Wist u dat een witte haai wel 30.000x per leven wisselt van tanden.
Het rondje in de glasbottomboat was ook erg leuk. Alleen had ik een Veel te groot reddingsvest aan (dat moest hè. Was niet vrijwillig) waardoor ik terwijl ik zat nog net over het randje van mijn vest kon kijken. Het was geen gezicht! Uiteindelijk hebben wel het toch weten te redden zonder uit de boot te vallen. Sealife was echt heel erg gaaf. De Kids waren erg onder de indruk van alle dieren. Het was leuk opgezet met ook veel doe activiteiten. Zag er allemaal prachtig uit. De 5d film was weer een verhaal apart. Laten we het er maar op houden dat de Thaise mensen hun kinderen al vroeg aan heftige emoties blootstellen. Zo wilden ze Sterre al in zo'n speelhal een 4d attractie insturen met als thema een soort kruising tussen The Ring, Paranormal activity, Exorcism en nog wat andere bloederige horror films met bizarre wezens en geesten. Kon best! Nou was Sterre al bij het introstukje helemaal in shock. Er vloog namelijk een bloederige spinvrouw met gruwelijk lange tanden recht op haar en haar 3d bril af. Maar goed. De 5d film was dus ook nogal wat. Het was een beetje een flutverhaal van een paar schildpadden die te laat thuis kwamen en heel wat uit te leggen hadden. Geen Disney kwaliteit dus maar de special effects mochten er zijn. Zo werden de schildpadden en meeuwen aangepakt door een paar vissers en ook wij moesten het fysiek aardig ontgelden. Zo werden we geregeld voorover van de bank gegooid. Kregen behoorlijk heftige porren links in het heup/ruggebied en blies er van alle kanten een flinke wind in onze nek en gezichten. Aardig geradbraakt kwamen we uiteindelijk uit de filmzaal. Een top ervaring rijker! We zijn ook nog een beroemde thaise actrice tegengekomen. Maar ja die kennen wij natuurlijk niet. Helemaal bovenin het gebouw bevinden zich een hele rits aan bioscopen en terwijl wij daartussen een beetje flaneerden steeg er een wolk van sawadee kaaaaaaaaaah op. Van wel 30 met name vrouwelijke fans. Erg grappig. Uiteindelijk kwamen wel ook in meer betaalbare winkels uit en wat je daar allemaal tegenkwam. Ten eerste weer een kantoorartikelen gedeelte! Aangezien Peter, Sterre en Ties de speelgoed afdeling gevonden hadden kon ik even rondsnuffelen en heb ik een super schattig cashbook gevonden (zodat ik als ik weer geld heb dat mooi bij kan houden) niet bijzonder praktisch maar met zulke schattige kleurtjes en plaatjes en gratis stickers en maar 130 baht kortom reden genoeg om dit juweeltje mee te nemen. (Even voor de duidelijkheid 100 baht =€2,30). En nog wat andere volkomen overbodige maar voor mij onmisbare prulletjes maar waar ik wel heel blij mee ben. En toen op zoek naar de rest. Nu moet je je even voorstellen dat de meeste Aziaten dol zijn op kinder activiteiten. Zo waren er mensen (grote mensen) aan het kleien en stonden we wel even in de rij om met de reuze minion op de foto te gaan. Ik geef ze groot gelijk hoor. Maar wat weten midden tussen de lego en de my little ponies aantroffen..... Er stonden een heel stel kermisattracties. En dan was met name 1 apparaat erg in trek. Een rond geval waar je 10 baht in moest gooien en dan moet je proberen een knuffel op te scheppen en die moet dan precies op je schuitje vallen en een andere knuffel in je bak duwen. Maar die mensen waren fanatiek joh. Er zat een vrouw met 2 shoppers vol knuffels en een Japans meisje zat 4 pluche eenden te wiegen en te knuffelen (dat meisje was zeker over de 20) zover gingen wij dat niet laten komen natuurlijk...... (*zie foto van Sterre en Ties die 4 pluche eenden wiegen en knuffelen).
Overal wordt wel goed gecontroleerd trouwens. Zo ben ik ook al een keer aangehouden omdat ik Sterre iets liet zien en het daarna weer in mijn tasje liet glijden. Gelukkig had ik alle stempels en bonnetjes ander was ik misschien wel locked up abroad. Die bewaker bood meerdere malen zijn excuses aan en ik complimenteerde hem met zijn oplettendheid. En wij vervolgden onze weg. Uiteindelijk was het 21:35u en stond met name Ties echt op instorten dus werd het tijd om een taxi terug te regelen. Van Siam Square naar ons hotel. En weet je wat weten moesten betalen? 61 baht!!!!! Dat is nog geen €1,50. Nou daar komt in Nederland geen taxi chauffeur voor voorrijden. En het was nog best een afstandje hoor. Ik gaf de taxi chauffeur 100 baht (voor de oplettende lezers onder jullie dat is...... euro) en zei dat het zo wel goed was. Ik was al blij dat de beste man ons weer heelhuids door dat gekkenhuis van het verkeer wist te krijgen. De taxichauffeur was er wel mee in zijn nopjes. Nou en €2,30 vind ik ook een schijntje. Hierna hebben we nog wat gegeten bij een restaurant om de hoek en daarna snel naar bed. En nu hopen dat Sterre en Ties morgen het weer eens wat later dan 7 uur maken.

1. Jan en berna:
    29 augustus 2014
    Wat een leuk dagje was dit he, van alles wat. Leuke en mooie foto, s. Tot morgen en goede reis.